[ Pobierz całość w formacie PDF ]
główne powinny być ciemne, a nawet czarne - mgła złagodzi ich kontrastowość. Poza tym ogólne
zasady kompozycji nie zmieniają się.
Dobranie właściwej ekspozycji jest w fotografowaniu mgieł najtrudniejsze. Dzisiejsze aparaty nie
posiadają już tzw. pomiaru integralnego czyli uśredniającego pomiar dla całej powierzchni kadru, a on
jest najbardziej użyteczny w tej tematyce fotografii. Najlepiej jak wykorzystamy pomiar centralnie
ważony względnie, dla bardziej doświadczonych, centralny. Dodatkowo, aby np. lepiej uwypuklić światło
mieszające się z mgłą, skorzystajmy z kompensacji ekspozycji - zrobienie paru, a nawet parunastu
zdjęć z wieloma ustawieniami, ekspozycja na światła lub tony ciemniejsze, pozwoli nam wybrać
najlepsze kadry. Naświetleń dokonywać powinniśmy w trybie preselekcji przysłony i z przymkniętym
obiektywem - od f/8 w górę.
Dobór przedmiotów w kadrze musi być podporządkowany wyeksponowaniu perspektywy. Zwiat
pogrążony we mgle ma zupełnie inną charakterystykę kontrastu niż zwykły pejzaż przy dobrej
widoczności. Takie ograniczenie pola widzenia i głębokości rysunku perspektywicznego łatwo może
doprowadzić do spłaszczenia kadru. Dzieje się tak, gdy fotografujemy we mgle przedmioty nie rozciągłe
przestrzennie w kierunku patrzenia od fotografa do nieskończoności. Znalezienie i sfotografowanie
obiektu zanikającego wraz z oddalaniem od aparatu, spowoduje wykorzystanie interesującej cechy
4 z 7 2015-08-15 20:51
Jak fotografować mgłę? http://www.swiatobrazu.pl/jak-fotografowac-mgle-19942.html,drukuj
zamglenia, a mianowicie percepcja kontrastu takiego kadru będzie sprawiać wrażenie plastyki, a jeśli
dodatkowo zastosujemy odpowiednie wyważenie ciężaru zdjęcia, możemy w zwykłej rzeczywistości
odnalezć i namalować światłem kawałek magicznego świata.
Fot. Brenda TharpDawn, Marin County, California.
Postprodukcja
W dzisiejszych czasach wszechobecnej techniki cyfrowej, nikogo juz nie dziwi, że postprodukcja
fotografii staje się integralną częścią wykonywania zdjęcia, tak jak kiedyś każdy doświadczony
fotoamator i profesjonalista nie kończył wykonywania fotogramu na wciśnięciu spustu migawki, lecz był
z nim do końca - czyli do wysuszenia pozytywu w ciemni. Dzisiaj, ciemnia ma formę cyfrową i, moim
zdaniem, żaden fotograf nie może mienić się profesjonalistą, jeśli nie zna zasad fotoedytorstwa i
przygotowania do druku komercyjnego.
Charakterystyka zdjęć cyfrowych, pod względem np. rozkładu danych w kadrze, jest inna niż zdjęć
analogowych, a to ze względu na odmienną ideę tworzenia i wyświetlania obrazu. Kiedy już
wykonaliśmy zdjęcie (serię zdjęć) mgły, każde z nich powinno być dokładnie zbadane pod względem
poprawności ostrzenia, rozkładu świateł i cieni, a także balansu bieli. Proces wyostrzania w fotografii
cyfrowej niestety nie powinien omijać żadnego kadru. Wykonywanie fotografii w trybie RAW, szczególnie
mgły i tematów o zgaszonym kontraście, ze swej natury wnosi juz pewną nieostrość, stąd konieczność
poprawek np. w trybie maski w programie Photoshop.
Rozkład danych w światłach i cieniach doskonale przedstawia histogram. Może on być zdefiniowany jako
5 z 7 2015-08-15 20:51
Jak fotografować mgłę? http://www.swiatobrazu.pl/jak-fotografowac-mgle-19942.html,drukuj
ogólny zapis jasności albo osobny zapis w trzech kanałach RGB. O sposobach czytania histogramu
napisano wiele, nawet obszernych rozdziałów w literaturze branżowej. Ze swej strony wspomnę tylko,
że po otwarciu menu histogramu trójkąty sterujące powinny być ustawione zgodnie z początkiem
wykresu i zgodnie z jego końcem. Puste dane powinniśmy eliminować z fotografii, uzyskamy wtedy
lepsze odwzorowanie i tak już delikatnego mgielnego rysunku. Bardziej zaawansowani użytkownicy
zapewne zechcą również przyciąć punkt czerni i bieli mniej więcej o 5 jednostek na każdym kanale w
stosunku do najniższych i szczytowych wartości (np. R:5, G:5, B:5 -czerń; R250, G:250, B:250 - biel).
Ostatnim z kluczowych elementów jest balans bieli. We współczesnych aparatach cyfrowych (z półki dla
zaawansowanych amatorów i wyższej) doskonale sprawdza się w tym zakresie tematów balans
automatyczny. Oczywiście, cały czas w domyśle zakładam, że nie będzie to ostateczny pomiar wartości
bieli, tylko odpowiednie korekty zostaną naniesione w toku pózniejszej obróbki plików w trybie RAW.
Balans bieli w fotografii cyfrowej i formacie RAW to rzecz umowna. W sensie artystycznym również. To
ten, kto wykonuje fotogram jest twórcą i on decyduje o dominancie barwowej zdjęcia.
Fot. William C. Raco "Ivan - at Sunrise".
Artyzm fotografii mgieł
Każdy fotograf, patrząc na gotowe dzieło fotograficzne, zwłaszcza wszelkie multiplikacje i ekstrapolacje
fotografii pejzażowej, zastanawia się czy jest w nim chociaż trochę artyzmu. Pojęcie kiczu w sztuce jest
terminem stosunkowo młodym i najprościej definiować je jako wyjście, schlebianie, chęć przypodobania
się gustowi mas społecznych. Kicz nie jest wysublimowaniem stylu, nie docenia indywidualnego i
eksperymentalnego podejścia. Kicz jest odpowiedzią na potrzebę większości podobną potrzebie
zaspokojenia głodu, seksu czy wypróżnienia. Nie przeczę temu, że wiele fotografii mgły mi sie podoba,
ale to nie zmienia mojej opinii, i chciałbym, by każdy, kto wykonuje tego typu fotografię, miał tego
świadomość, że większość fotografii mgły jakie widziałem, jest dla mnie kiczem, niekiedy ładnie
zrobionym, wręcz malarskim, ale wciąż i niezmiennie kiczem. Pytanie tylko czy to jest wada? Sądzę, że
nie. Za Markiem Hendrykowskim napiszę, że w perspektywie semiotycznej (a przecież nasz świat to
świadomość języka i jego znaczenia) bez kiczu nie byłoby sztuki. To drugi jej biegun. Ta
ambiwalentność kiczu i artyzmu np. w fotografii, tworzy perspektywę dla systemu artystycznego i
rozwoju sztuki fotograficznej. A więc niech ci, co fotografują mgłę się nie przejmują. Są nieodzowną
częścią prawdziwej, świadomej fotografii.
6 z 7 2015-08-15 20:51
Jak fotografować mgłę? http://www.swiatobrazu.pl/jak-fotografowac-mgle-19942.html,drukuj
Fot. Brian Reed "Deer in the Fog".
www.swiatobrazu.pl
7 z 7 2015-08-15 20:51 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl rafalstec.xlx.pl
główne powinny być ciemne, a nawet czarne - mgła złagodzi ich kontrastowość. Poza tym ogólne
zasady kompozycji nie zmieniają się.
Dobranie właściwej ekspozycji jest w fotografowaniu mgieł najtrudniejsze. Dzisiejsze aparaty nie
posiadają już tzw. pomiaru integralnego czyli uśredniającego pomiar dla całej powierzchni kadru, a on
jest najbardziej użyteczny w tej tematyce fotografii. Najlepiej jak wykorzystamy pomiar centralnie
ważony względnie, dla bardziej doświadczonych, centralny. Dodatkowo, aby np. lepiej uwypuklić światło
mieszające się z mgłą, skorzystajmy z kompensacji ekspozycji - zrobienie paru, a nawet parunastu
zdjęć z wieloma ustawieniami, ekspozycja na światła lub tony ciemniejsze, pozwoli nam wybrać
najlepsze kadry. Naświetleń dokonywać powinniśmy w trybie preselekcji przysłony i z przymkniętym
obiektywem - od f/8 w górę.
Dobór przedmiotów w kadrze musi być podporządkowany wyeksponowaniu perspektywy. Zwiat
pogrążony we mgle ma zupełnie inną charakterystykę kontrastu niż zwykły pejzaż przy dobrej
widoczności. Takie ograniczenie pola widzenia i głębokości rysunku perspektywicznego łatwo może
doprowadzić do spłaszczenia kadru. Dzieje się tak, gdy fotografujemy we mgle przedmioty nie rozciągłe
przestrzennie w kierunku patrzenia od fotografa do nieskończoności. Znalezienie i sfotografowanie
obiektu zanikającego wraz z oddalaniem od aparatu, spowoduje wykorzystanie interesującej cechy
4 z 7 2015-08-15 20:51
Jak fotografować mgłę? http://www.swiatobrazu.pl/jak-fotografowac-mgle-19942.html,drukuj
zamglenia, a mianowicie percepcja kontrastu takiego kadru będzie sprawiać wrażenie plastyki, a jeśli
dodatkowo zastosujemy odpowiednie wyważenie ciężaru zdjęcia, możemy w zwykłej rzeczywistości
odnalezć i namalować światłem kawałek magicznego świata.
Fot. Brenda TharpDawn, Marin County, California.
Postprodukcja
W dzisiejszych czasach wszechobecnej techniki cyfrowej, nikogo juz nie dziwi, że postprodukcja
fotografii staje się integralną częścią wykonywania zdjęcia, tak jak kiedyś każdy doświadczony
fotoamator i profesjonalista nie kończył wykonywania fotogramu na wciśnięciu spustu migawki, lecz był
z nim do końca - czyli do wysuszenia pozytywu w ciemni. Dzisiaj, ciemnia ma formę cyfrową i, moim
zdaniem, żaden fotograf nie może mienić się profesjonalistą, jeśli nie zna zasad fotoedytorstwa i
przygotowania do druku komercyjnego.
Charakterystyka zdjęć cyfrowych, pod względem np. rozkładu danych w kadrze, jest inna niż zdjęć
analogowych, a to ze względu na odmienną ideę tworzenia i wyświetlania obrazu. Kiedy już
wykonaliśmy zdjęcie (serię zdjęć) mgły, każde z nich powinno być dokładnie zbadane pod względem
poprawności ostrzenia, rozkładu świateł i cieni, a także balansu bieli. Proces wyostrzania w fotografii
cyfrowej niestety nie powinien omijać żadnego kadru. Wykonywanie fotografii w trybie RAW, szczególnie
mgły i tematów o zgaszonym kontraście, ze swej natury wnosi juz pewną nieostrość, stąd konieczność
poprawek np. w trybie maski w programie Photoshop.
Rozkład danych w światłach i cieniach doskonale przedstawia histogram. Może on być zdefiniowany jako
5 z 7 2015-08-15 20:51
Jak fotografować mgłę? http://www.swiatobrazu.pl/jak-fotografowac-mgle-19942.html,drukuj
ogólny zapis jasności albo osobny zapis w trzech kanałach RGB. O sposobach czytania histogramu
napisano wiele, nawet obszernych rozdziałów w literaturze branżowej. Ze swej strony wspomnę tylko,
że po otwarciu menu histogramu trójkąty sterujące powinny być ustawione zgodnie z początkiem
wykresu i zgodnie z jego końcem. Puste dane powinniśmy eliminować z fotografii, uzyskamy wtedy
lepsze odwzorowanie i tak już delikatnego mgielnego rysunku. Bardziej zaawansowani użytkownicy
zapewne zechcą również przyciąć punkt czerni i bieli mniej więcej o 5 jednostek na każdym kanale w
stosunku do najniższych i szczytowych wartości (np. R:5, G:5, B:5 -czerń; R250, G:250, B:250 - biel).
Ostatnim z kluczowych elementów jest balans bieli. We współczesnych aparatach cyfrowych (z półki dla
zaawansowanych amatorów i wyższej) doskonale sprawdza się w tym zakresie tematów balans
automatyczny. Oczywiście, cały czas w domyśle zakładam, że nie będzie to ostateczny pomiar wartości
bieli, tylko odpowiednie korekty zostaną naniesione w toku pózniejszej obróbki plików w trybie RAW.
Balans bieli w fotografii cyfrowej i formacie RAW to rzecz umowna. W sensie artystycznym również. To
ten, kto wykonuje fotogram jest twórcą i on decyduje o dominancie barwowej zdjęcia.
Fot. William C. Raco "Ivan - at Sunrise".
Artyzm fotografii mgieł
Każdy fotograf, patrząc na gotowe dzieło fotograficzne, zwłaszcza wszelkie multiplikacje i ekstrapolacje
fotografii pejzażowej, zastanawia się czy jest w nim chociaż trochę artyzmu. Pojęcie kiczu w sztuce jest
terminem stosunkowo młodym i najprościej definiować je jako wyjście, schlebianie, chęć przypodobania
się gustowi mas społecznych. Kicz nie jest wysublimowaniem stylu, nie docenia indywidualnego i
eksperymentalnego podejścia. Kicz jest odpowiedzią na potrzebę większości podobną potrzebie
zaspokojenia głodu, seksu czy wypróżnienia. Nie przeczę temu, że wiele fotografii mgły mi sie podoba,
ale to nie zmienia mojej opinii, i chciałbym, by każdy, kto wykonuje tego typu fotografię, miał tego
świadomość, że większość fotografii mgły jakie widziałem, jest dla mnie kiczem, niekiedy ładnie
zrobionym, wręcz malarskim, ale wciąż i niezmiennie kiczem. Pytanie tylko czy to jest wada? Sądzę, że
nie. Za Markiem Hendrykowskim napiszę, że w perspektywie semiotycznej (a przecież nasz świat to
świadomość języka i jego znaczenia) bez kiczu nie byłoby sztuki. To drugi jej biegun. Ta
ambiwalentność kiczu i artyzmu np. w fotografii, tworzy perspektywę dla systemu artystycznego i
rozwoju sztuki fotograficznej. A więc niech ci, co fotografują mgłę się nie przejmują. Są nieodzowną
częścią prawdziwej, świadomej fotografii.
6 z 7 2015-08-15 20:51
Jak fotografować mgłę? http://www.swiatobrazu.pl/jak-fotografowac-mgle-19942.html,drukuj
Fot. Brian Reed "Deer in the Fog".
www.swiatobrazu.pl
7 z 7 2015-08-15 20:51 [ Pobierz całość w formacie PDF ]