[ Pobierz całość w formacie PDF ]
określić uprawnienia Policji w zakresie kontroli ruchu drogowego.
2. Materiał nauczania
Akty prawne z zakresu ruchu drogowego.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym przepisy ogólne.
Zasady ogólne ruchu pieszych i ruchu pojazdów.
Uprawnienia do kierowania.
Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu.
Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym.
Warunki i badania techniczne pojazdów.
Znaki i sygnały drogowe.
Prędkość pojazdów.
Kontrola ruchu drogowego i uprawnienia osób kontrolujących.
3. wiczenia
" Rozróżnianie podstawowych pojęć zawartych w przepisach ogólnych
ustawy Prawo o ruchu drogowym .
" Interpretowanie zasad regulujących ruch pieszych po drogach
publicznych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
87
" Rozpoznawanie oznaczeń: pojazdu uprzywilejowanego, do nauki
jazdy, wykonującego prace na drodze, przewożącego materiały
niebezpieczne, przewożącego dzieci i osoby niepełnosprawne.
" Rozpoznawanie znaków drogowych i określanie ich znaczenia.
" Interpretowanie sygnałów drogowych.
" Określanie kolejności stosowania znaków, sygnałów i poleceń.
" Wyjaśnianie sytuacji drogowych skutkujących zatrzymaniem prawa
jazdy lub dowodu rejestracyjnego.
" Analizowanie systemu punktów karnych w odniesieniu do różnych
wykroczeń drogowych.
" Rozwiązywanie testów egzaminacyjnych na prawo jazdy.
4. Zrodki dydaktyczne
Zbiór aktów prawnych z zakresu ruchu drogowego i warunków używania
pojazdów.
Tablice poglądowe, folie, diapozytywy, programy komputerowe, filmy
dydaktyczne prezentujące znaki drogowe pionowe i poziome oraz
sygnały drogowe.
Plansze, foliogramy przedstawiające oznaczenia pojazdów: do nauki
jazdy, przewozu materiałów niebezpiecznych, przewożących dzieci lub
młodzież, przewożących osoby niepełnosprawne.
Testy egzaminacyjne na prawo jazdy kat. B
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Treści programu jednostki modułowej wynikają z ustawy Prawo
o ruchu drogowym . Podczas jego realizacji szczególną uwagę należy
zwrócić na zagadnienia bezpośrednio związane z bezpieczeństwem
ruchu drogowego, jak: kolejność stosowania się uczestnika ruchu do
znaków, sygnałów i poleceń, dopuszczalne prędkości jazdy, zachowanie
się kierującego pojazdem wobec pieszych.
Program należy realizować z zastosowaniem metod podających
i aktywizujących. Podczas wykonywania ćwiczeń wskazane jest
wykorzystywanie filmów dydaktycznych, ilustracji, plansz, przezroczy
a także multimedialnych materiałów dydaktycznych w postaci programów
komputerowych dotyczących znaków i sygnałów drogowych.
Zajęcia powinny odbywać się w grupie do 15 uczniów, z podziałem
na zespoły 2 3 osobowe podczas wykonywania ćwiczeń. Pracownia
powinna być wyposażona zgodnie ze standardem wyposażenia ośrodka
szkolenia kierowców. W przypadku korzystania z multimedialnych
materiałów dydaktycznych program powinien być realizowany
w pracowni komputerowej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
88
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się
systematycznie przez cały czas realizacji programu jednostki, na
podstawie kryteriów przedstawionych uczniom na początku zajęć.
Osiągnięcia uczniów należy oceniać na podstawie:
ustnych sprawdzianów,
pisemnych sprawdzianów,
testów osiągnięć szkolnych,
obserwacji pracy uczniów podczas wykonywania ćwiczeń.
Sprawdziany ustne dotyczą bieżącej oceny pracy ucznia. Stanowią
informację dla nauczyciela o tym, jakie zagadnienia należy powtórzyć
i utrwalić. Istnieje duża ilość gotowych i powszechnie dostępnych testów
z Przepisów ruchu drogowego , co pozwala na częste sprawdzanie
wiadomości i umiejętności uczniów z zastosowaniem testów oraz
przyzwyczajanie ich do tej formy oceniania.
Po zakończeniu realizacji programu jednostki wskazane jest
przeprowadzenie testu pisemnego opracowanego z wykorzystaniem
testów egzaminacyjnych na prawo jazdy kategorii B. Warunki
przeprowadzenia testu oraz kryteria oceniania powinny być takie same
jak na egzaminie.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
89
Jednostka modułowa 723[03].Z2.02
Stosowanie technik kierowania pojazdem
i wykonywanie czynności kontrolno-obsługowych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
określić zakres czynności wykonywanych przed przystąpieniem do
jazdy pojazdem samochodowym,
rozpoznać elementy i przyrządy sterowania w pojezdzie
samochodowym,
zinterpretować przepisy dotyczące włączania się pojazdu do ruchu po
drogach publicznych,
wyjaśnić zasady obowiązujące podczas zmiany kierunku jazdy lub
pasa ruchu,
scharakteryzować manewry: wymijania, omijania, cofania,
wyprzedzania,
określić pierwszeństwo przejazdu w różnych sytuacjach drogowych,
wyjaśnić zasady holowania pojazdów,
zinterpretować przepisy dotyczące ruchu pojazdów w kolumnie,
zinterpretować przepisy dotyczące porządku i bezpieczeństwa ruchu
na drogach,
wyjaśnić zasady zatrzymywania i postoju pojazdów,
określić zasady używania świateł zewnętrznych pojazdu,
przewidzieć zagrożenia na drodze,
określić wpływ alkoholu i środków odurzających na sprawność
kierującego pojazdem,
dokonać analizy głównych przyczyn wypadków drogowych,
określić zasady postępowania uczestnika ruchu drogowego w razie
wypadku,
scharakteryzować metody prowadzenia reanimacji oraz zakładania
opatrunków unieruchamiających, tamujących krew.
2. Materiał nauczania
Przygotowanie samochodu do jazdy.
Przyrządy kontrolne i służące do sterowania samochodem.
Włączanie się pojazdów do ruchu.
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Wymijanie, omijanie, cofanie, wyprzedzanie.
Przecinanie się kierunków ruchu.
Zasady holowania pojazdu.
Wymagania w przypadku ciągnięcia przyczepy.
Ruch pojazdów w kolumnie. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl rafalstec.xlx.pl
określić uprawnienia Policji w zakresie kontroli ruchu drogowego.
2. Materiał nauczania
Akty prawne z zakresu ruchu drogowego.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym przepisy ogólne.
Zasady ogólne ruchu pieszych i ruchu pojazdów.
Uprawnienia do kierowania.
Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu.
Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym.
Warunki i badania techniczne pojazdów.
Znaki i sygnały drogowe.
Prędkość pojazdów.
Kontrola ruchu drogowego i uprawnienia osób kontrolujących.
3. wiczenia
" Rozróżnianie podstawowych pojęć zawartych w przepisach ogólnych
ustawy Prawo o ruchu drogowym .
" Interpretowanie zasad regulujących ruch pieszych po drogach
publicznych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
87
" Rozpoznawanie oznaczeń: pojazdu uprzywilejowanego, do nauki
jazdy, wykonującego prace na drodze, przewożącego materiały
niebezpieczne, przewożącego dzieci i osoby niepełnosprawne.
" Rozpoznawanie znaków drogowych i określanie ich znaczenia.
" Interpretowanie sygnałów drogowych.
" Określanie kolejności stosowania znaków, sygnałów i poleceń.
" Wyjaśnianie sytuacji drogowych skutkujących zatrzymaniem prawa
jazdy lub dowodu rejestracyjnego.
" Analizowanie systemu punktów karnych w odniesieniu do różnych
wykroczeń drogowych.
" Rozwiązywanie testów egzaminacyjnych na prawo jazdy.
4. Zrodki dydaktyczne
Zbiór aktów prawnych z zakresu ruchu drogowego i warunków używania
pojazdów.
Tablice poglądowe, folie, diapozytywy, programy komputerowe, filmy
dydaktyczne prezentujące znaki drogowe pionowe i poziome oraz
sygnały drogowe.
Plansze, foliogramy przedstawiające oznaczenia pojazdów: do nauki
jazdy, przewozu materiałów niebezpiecznych, przewożących dzieci lub
młodzież, przewożących osoby niepełnosprawne.
Testy egzaminacyjne na prawo jazdy kat. B
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Treści programu jednostki modułowej wynikają z ustawy Prawo
o ruchu drogowym . Podczas jego realizacji szczególną uwagę należy
zwrócić na zagadnienia bezpośrednio związane z bezpieczeństwem
ruchu drogowego, jak: kolejność stosowania się uczestnika ruchu do
znaków, sygnałów i poleceń, dopuszczalne prędkości jazdy, zachowanie
się kierującego pojazdem wobec pieszych.
Program należy realizować z zastosowaniem metod podających
i aktywizujących. Podczas wykonywania ćwiczeń wskazane jest
wykorzystywanie filmów dydaktycznych, ilustracji, plansz, przezroczy
a także multimedialnych materiałów dydaktycznych w postaci programów
komputerowych dotyczących znaków i sygnałów drogowych.
Zajęcia powinny odbywać się w grupie do 15 uczniów, z podziałem
na zespoły 2 3 osobowe podczas wykonywania ćwiczeń. Pracownia
powinna być wyposażona zgodnie ze standardem wyposażenia ośrodka
szkolenia kierowców. W przypadku korzystania z multimedialnych
materiałów dydaktycznych program powinien być realizowany
w pracowni komputerowej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
88
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się
systematycznie przez cały czas realizacji programu jednostki, na
podstawie kryteriów przedstawionych uczniom na początku zajęć.
Osiągnięcia uczniów należy oceniać na podstawie:
ustnych sprawdzianów,
pisemnych sprawdzianów,
testów osiągnięć szkolnych,
obserwacji pracy uczniów podczas wykonywania ćwiczeń.
Sprawdziany ustne dotyczą bieżącej oceny pracy ucznia. Stanowią
informację dla nauczyciela o tym, jakie zagadnienia należy powtórzyć
i utrwalić. Istnieje duża ilość gotowych i powszechnie dostępnych testów
z Przepisów ruchu drogowego , co pozwala na częste sprawdzanie
wiadomości i umiejętności uczniów z zastosowaniem testów oraz
przyzwyczajanie ich do tej formy oceniania.
Po zakończeniu realizacji programu jednostki wskazane jest
przeprowadzenie testu pisemnego opracowanego z wykorzystaniem
testów egzaminacyjnych na prawo jazdy kategorii B. Warunki
przeprowadzenia testu oraz kryteria oceniania powinny być takie same
jak na egzaminie.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
89
Jednostka modułowa 723[03].Z2.02
Stosowanie technik kierowania pojazdem
i wykonywanie czynności kontrolno-obsługowych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
określić zakres czynności wykonywanych przed przystąpieniem do
jazdy pojazdem samochodowym,
rozpoznać elementy i przyrządy sterowania w pojezdzie
samochodowym,
zinterpretować przepisy dotyczące włączania się pojazdu do ruchu po
drogach publicznych,
wyjaśnić zasady obowiązujące podczas zmiany kierunku jazdy lub
pasa ruchu,
scharakteryzować manewry: wymijania, omijania, cofania,
wyprzedzania,
określić pierwszeństwo przejazdu w różnych sytuacjach drogowych,
wyjaśnić zasady holowania pojazdów,
zinterpretować przepisy dotyczące ruchu pojazdów w kolumnie,
zinterpretować przepisy dotyczące porządku i bezpieczeństwa ruchu
na drogach,
wyjaśnić zasady zatrzymywania i postoju pojazdów,
określić zasady używania świateł zewnętrznych pojazdu,
przewidzieć zagrożenia na drodze,
określić wpływ alkoholu i środków odurzających na sprawność
kierującego pojazdem,
dokonać analizy głównych przyczyn wypadków drogowych,
określić zasady postępowania uczestnika ruchu drogowego w razie
wypadku,
scharakteryzować metody prowadzenia reanimacji oraz zakładania
opatrunków unieruchamiających, tamujących krew.
2. Materiał nauczania
Przygotowanie samochodu do jazdy.
Przyrządy kontrolne i służące do sterowania samochodem.
Włączanie się pojazdów do ruchu.
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Wymijanie, omijanie, cofanie, wyprzedzanie.
Przecinanie się kierunków ruchu.
Zasady holowania pojazdu.
Wymagania w przypadku ciągnięcia przyczepy.
Ruch pojazdów w kolumnie. [ Pobierz całość w formacie PDF ]