[ Pobierz całość w formacie PDF ]

tych wszystkich neurotycznych formach rozwojowych jest to, że jeden pierwiastek -ojcowski lub matczyny - nie
rozwija się, lub - co się zdarza w ostrzejszych stanach neurotycznych - że role ojca i matki mieszają się, i to
zarówno w stosunku do osób trzecich, jak też w stosunku do tych ról wewnątrz danego człowieka. Dalsze badanie
może wykazać, że pewne typy nerwic, jak na przykład nerwica obsesyjna, rozwijają się częściej na podstawie
jednostronnego przywiązania do ojca, podczas gdy inne, jak histeria, alkoholizm czy niezdolność do bronienia
swoich praw i borykania się z życiem, a również różne depresje - są wynikiem jednostronnego skupienia
emocjonalności na matce.
3. Przedmioty miłości
Miłość nie jest zasadniczo stosunkiem do jakiejś określonej osoby; jest ona p o s t a w ą , pewną
w ł a ś c i w o ś c i ą c h a r a k t e r u , która określa stosunek człowieka do świata w ogóle, a nie do jednego
 obiektu1' miłości. Jeżeli dany człowiek kocha tylko jedną osobę, a jest obojętny wobec reszty swoich bliznich,
jego miłość nie jest miłością, lecz symbolicznym przywiązaniem albo egotyzmem. A jednak większość ludzi
uważa, że miłość to sprawa obiektu, a nie zdolności. Ludzie ci często sądzą, że świadczy to o sile ich miłości, jeżeli
nie kochają nikogo poza  ukochaną" osobą. Jest to taki sam błąd jak ten, o którym wspominaliśmy wyżej.
Ponieważ nie dostrzega się, że miłość jest działaniem, siłą ducha, dochodzi się do przekonania, że wystarczy
jedynie znalezć właściwy obiekt - a potem wszystko potoczy się już samo. Pogląd taki da się porównać do
stanowiska człowieka, który chce malować, ale nie uczy się sztuki malarstwa, tylko twierdzi, że musi poczekać na
odpowiedni obiekt, a potem kiedy go już znajdzie, będzie malował znakomicie. Jeżeli naprawdę kocham jakąś
osobę, kocham wszystkich, kocham świat, kocham życie. Jeżeli mogę powiedzieć do kogoś:  Kocham cię",
KRAINA LOGOS
15
www.logos.amor.pl
muszę także umieć temu komuś powiedzieć:  Kocham w tobie wszystkich, przez ciebie kocham świat, kocham
też w tobie samego siebie".
Powiedzenie, że miłość jest nastawieniem wobec wszystkich, a nie wobec jednego człowieka, nie zakłada
bynajmniej twierdzenia, że między różnymi typami miłości nie zachodzą żadne różnice. Istnieją one i są zależne
od przedmiotu darzonego miłością.
A. MIAOZ BRATERSKA
Najbardziej zasadniczym rodzajem miłości, który stanowi podstawę wszelkich innych typów miłości, jest
m i ł o ś ć b r a t e r s k a . Przez określenie to rozumiem poczucie odpowiedzialności, troskę o drugiego
człowieka, poszanowanie, poznanie żyjącej obok ludzkiej istoty oraz chęć ułatwienia jej życia. To właśnie jest
ten rodzaj miłości, o którym wspomina Biblia, mówiąc:  Kochaj blizniego swego jak siebie samego". Miłość
braterska jest miłością do wszystkich ludzi; charakteryzuje ją brak wyłączności. Jeśli rozwinąłem w sobie
zdolność kochania, nie mogę^ nie kochać moich braci. W miłości braterskiej zawiera się uczucie zjednoczenia z
wszystkimi ludzmi, ludzkiej solidarności i pojednania. Miłość braterska opiera się na uczuciu, że wszyscy
jesteśmy jednością. Różnice w uzdolnieniach, inteligencji, wiedzy nie znaczą nic w porównaniu z faktem, że
wszyscy ludzie mają taką samą duszę. Aby odczuć tę tożsamość, trzeba przeniknąć z obrzeży do samej głębi.
Jeżeli widzę w drugim człowieku to, co jest na samej powierzchni, dostrzegam głównie różnice, to, co nas dzieli.
Jeżeli natomiast przeniknę do jego wnętrza, dostrzegę naszą tożsamość, fakt naszego braterstwa. To powiązanie
głębinowe, zamiast powiązania czysto powierzchniowego, jest powiązaniem wewnętrznym. Pięknie to wyraziła
Simone Weil:  Te same słowa (na przykład gdy mężczyzna mówi do swoje] żony  kocham cię") mogą być albo
banalne, albo niezwykle, w zależności od tego, jak zostały wypowiedziane. Zależy jedynie, z jak głębokiej
warstwy istoty ludzkiej się wydobyły, bez żadnego przy tym udziału woli. Dzięki cudownemu porozumieniu
trafiają one do tej samej warstwy tej osoby, do której zostały skierowane. Tak więc ten, kto słucha, może
odróżnić, jeżeli posiada zdolność odróżnienia, jaką wartość mają te słowa"
Miłość braterska jest miłością między równymi: w rzeczywistości jednak nawet jako równi nie zawsze jesteśmy
 równi", ponieważ posiadamy naturę ludzką, wszyscy potrzebujemy pomocy. Dziś ja, jutro ty. Lecz ta potrzeba
pomocy nie oznacza bynajmniej, że jeden człowiek jest bezradny, a drugi potężny. Bezradność jest stanem
przejściowym, natomiast zdolność utrzymywania się i chodzenia na własnych nogach jest stalą i powszechna.
A jednak kochanie człowieka bezradnego, biednego i obcego jest początkiem miłości braterskiej. Nietrudno
kochać kogoś pochodzącego z własnej krwi. Zwierzę kocha swoje młode i troszczy się o nie. Bezradna istota
kocha swego opiekuna, gdyż jej życie zależy od niego; dziecko kocha swoich rodziców, ponieważ ich
potrzebuje. Miłość zaczyna się rozwijać dopiero wówczas, gdy kochamy tych, którzy nie mogą się nam rta nic
przydać. Jest rzeczą charakterystyczną, że w Starym Testamencie głównym przedmiotem ludzkiej miłości jest
ubogi, obcy, wdowa i sierota, a wreszcie wróg narodowy - Egipcjanin i Edomita. Odczuwając litość do bezradnej
istoty, człowiek zaczyna rozwijać w sobie miłość do swego brata; a i w miłości własnej kocha również tego, kto
potrzebuje pomocy: słabą, niepewną istotę ludzką. Litość zawiera w sobie element poznania
i utożsamienia.  Znacie serce obcego - mówi Stary Testament - bo sami byliście obcy w kraju Egiptu... d l a t e g o
k o c h a j c i e o b c e g o".13 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafalstec.xlx.pl