[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Prymasa Tysi clecia do serca. Bo gdy zagro ona jest ziemia, zagro ony jest Polak, jego rodzina i
Naród Polski.
1
W okresie najwi kszego zasi gu terytorialnego [imperium] obejmowa o, poczynaj c od wschodu:
Kore , Mand uri , Chiny, kraje Azji Po udniowo-Wschodniej, Mongoli , Syberi Po udniow ,
Tybet, Turkiestan Wschodni i Zachodni, Afganistan, Iran, Irak, cz ciowo Kaukaz i Ma Azj ,
stepy ukrai skie i nadwo skie, nie licz c ziem zwasalizowanych, jak ksi stwa ruskie, królestwo
Armenii, Gruzji, su tanat seld ucki i wiele innych w ró nych cz ciach imperium." (S. Ka ski,
Dawni Mongo owie, Warszawa 1983, s. 203).
2
ibid., s. 209.
3
ibid., s. 211.
4
Feliks Koneczny, Prawa dziejowe, Londyn 1982, t. 2, s. 194n.
5
ibid., s. 200.
6
F. Koneczny, Cywilizacjia ydowska, Londyn 1974, t. 3, s. 269.
7
F. Koneczny, Prawa dziejowe, dz. cyt., s. 199.
8
Stefan kardyna Wyszy ski, Nauczanie spo eczne 1946-1981, Warszawa 1990, s. 87.
9
ibid., s. 408.
- 93 -
SENIOR W RODZINIE WIELOPOKOLENIOWEJ
Pytanie o rol seniora w rodzinie wielopokoleniowej nie jest pytaniem atwym, g ównie ze wzgl du na
to, e zmianie ulega sam model rodziny a wraz z nim tak e samo poj cie seniora. Jak zwykle, w przy-
padkach trudnych, trzeba dokona pewnych rozró nie .
Na wsi mamy w dalszym ci gu przewag rodzin wielopokoleniowych, trzy-, cztero-, a nawet
pi ciopokoleniowych. W mie cie natomiast rodziny s najcz ciej dwupokoleniowe. W takim stanie
rzeczy kontakt dziadków z m odszym pokoleniem jest w mie cie do sporadyczny, natomiast na wsi -
nieustanny. Inaczej wygl da rola kobiety (babci), a inaczej m czyzny (dziadka). Inna jest relacja
dziadków do w asnych dzieci, a inna do dzieci ich dzieci, czyli wnuków. Rola seniora w rodzinie
wielopokoleniowej zale y wi c od tego, czy mieszka razem z ca rodzin , czy osobno, czy jest kobiet ,
czy m czyzn , czy ma na uwadze w asne dzieci, czy te wnuczki. S jednak pewne zadania wspólne
babci i dziadka, na wiosce i w mie cie; na nie w nie, zw aszcza wobec ró norakich zagro , trzeba
zwróci uwag .
Dlaczego zmianie ulega model rodziny? Bierze si to przede wszystkim z racji polityczno-
ideologicznych. Socjalizm, komunizm, liberalizm - ideologie, które od dwustu co najmniej lat dosz y
do w adzy nie tylko w Europie, ale i w wi kszo ci pa stw wiata, s ideologiami istotnie
antyrodzinnymi. W komunizmie rodzina traktowana jest jako anachronizm charakterystyczny dla
ustroju kapitalistycznego, dlatego walka z kapitalizmem jest nade wszystko walk z rodzin .
Spo ecze stwo ma sta si jedn wielk rodzin , gdzie nie wiadomo, który m czyzna jest tatusiem, a
ka dy na pewno jest wujkiem. Wyrazem komunistycznego podej cia do rodziny by a architektura
blokowa. Mieszkania nie nadaj si do ulokowania w niej rodziny wielopokoleniowej, a nawet s
trudno ci, aby mog a w niej mieszka rodzina dwupokoleniowa, tworz c w asne gospodarstwo. Do lat
70. budowano w Moskwie mieszkania bez kuchni! By a jedna sto ówka na ca y blok. A wiemy, e
rodzin spaja ognisko domowe, czyli kuchnia, w której przygotowywane s posi ki i spo ywane
wspólnie przez wszystkich cz onków rodziny. Zlikwidowano kuchnie, a tak e normalne sto y, za
którymi mo na zasi . W miejsce sto ów pojawi y si tzw. awy, a wi c niskie stoliki, przy których
nie zje si obiadu, cho by dlatego, e ma o na nich miejsca a pochylaj c si ciskamy dek.
Fizycznie zacz to wymusza mod na posi ki poza domem. niadanie i obiad w szkole lub w
zak adzie pracy, kolacja w barze mlecznym.
Liberalizm atomizuje spo ecze stwo, kreuje styl ycia indywidualny. Dziadkowie mieszkaj w domu
starców, rodzice maj w asne mieszkania (i ewentualnie zmienili ju partnerów), a m odzi ludzie
bardzo szybko opuszczaj dom. W niektórych krajach zachodnich ju liceali ci mog otrzyma kredyt
mieszkaniowy i wyprowadzi si z domu. Wi zi mi dzypokoleniowe, a nawet wewn trz pokoleniowe
- 94 -
ulegaj erozji. Ka dy yje po swojemu, a przynajmniej tak mu si wydaje. Albowiem ponad g owami
pojedynczych osób lansowany jest gromadny model ycia przy u yciu mediów, edukacji i ca ej
socjotechniki. Wype niony stadion i supermarket obrazuj efekt socjotechnicznego sterowania
indywiduami, które wpadaj w masow pu apk . Ostatecznie wi c i komunizm, i liberalizm, stanowi
odmian socjalizmu, gdzie jednostka i rodzina roztapia si w masie.
A przecie tradycji polskiej obcy jest zarówno komunizm, jak i liberalizm, nasza tradycja to
rodzina wielodzietna i wielopokoleniowa, w której senior otaczany jest szacunkiem i w której ma on
do ko ca wiele zada do spe nienia. Dlatego rozumiej c zagro enia rodziny p yn ce z ideologii,
musimy przypomnie i na nowo odczyta rol seniora w polskiej rodzinie.
Senior jest ywym wiadkiem historii rodzinnej. W t histori nikt lepiej nie wprowadzi najm odszego
pokolenia ni babcia lub dziadek. Senior nie tylko zna histori rodziny, ale równie b c na emeryturze
mo e wi cej czasu po wi ci wnukom ni rodzice, którzy najcz ciej s zapracowani. Dziecko trzeba
jednak od pierwszych miesi cy przyzwyczaja do obecno ci dziadków, do szanowania ich i s uchania. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl rafalstec.xlx.pl
Prymasa Tysi clecia do serca. Bo gdy zagro ona jest ziemia, zagro ony jest Polak, jego rodzina i
Naród Polski.
1
W okresie najwi kszego zasi gu terytorialnego [imperium] obejmowa o, poczynaj c od wschodu:
Kore , Mand uri , Chiny, kraje Azji Po udniowo-Wschodniej, Mongoli , Syberi Po udniow ,
Tybet, Turkiestan Wschodni i Zachodni, Afganistan, Iran, Irak, cz ciowo Kaukaz i Ma Azj ,
stepy ukrai skie i nadwo skie, nie licz c ziem zwasalizowanych, jak ksi stwa ruskie, królestwo
Armenii, Gruzji, su tanat seld ucki i wiele innych w ró nych cz ciach imperium." (S. Ka ski,
Dawni Mongo owie, Warszawa 1983, s. 203).
2
ibid., s. 209.
3
ibid., s. 211.
4
Feliks Koneczny, Prawa dziejowe, Londyn 1982, t. 2, s. 194n.
5
ibid., s. 200.
6
F. Koneczny, Cywilizacjia ydowska, Londyn 1974, t. 3, s. 269.
7
F. Koneczny, Prawa dziejowe, dz. cyt., s. 199.
8
Stefan kardyna Wyszy ski, Nauczanie spo eczne 1946-1981, Warszawa 1990, s. 87.
9
ibid., s. 408.
- 93 -
SENIOR W RODZINIE WIELOPOKOLENIOWEJ
Pytanie o rol seniora w rodzinie wielopokoleniowej nie jest pytaniem atwym, g ównie ze wzgl du na
to, e zmianie ulega sam model rodziny a wraz z nim tak e samo poj cie seniora. Jak zwykle, w przy-
padkach trudnych, trzeba dokona pewnych rozró nie .
Na wsi mamy w dalszym ci gu przewag rodzin wielopokoleniowych, trzy-, cztero-, a nawet
pi ciopokoleniowych. W mie cie natomiast rodziny s najcz ciej dwupokoleniowe. W takim stanie
rzeczy kontakt dziadków z m odszym pokoleniem jest w mie cie do sporadyczny, natomiast na wsi -
nieustanny. Inaczej wygl da rola kobiety (babci), a inaczej m czyzny (dziadka). Inna jest relacja
dziadków do w asnych dzieci, a inna do dzieci ich dzieci, czyli wnuków. Rola seniora w rodzinie
wielopokoleniowej zale y wi c od tego, czy mieszka razem z ca rodzin , czy osobno, czy jest kobiet ,
czy m czyzn , czy ma na uwadze w asne dzieci, czy te wnuczki. S jednak pewne zadania wspólne
babci i dziadka, na wiosce i w mie cie; na nie w nie, zw aszcza wobec ró norakich zagro , trzeba
zwróci uwag .
Dlaczego zmianie ulega model rodziny? Bierze si to przede wszystkim z racji polityczno-
ideologicznych. Socjalizm, komunizm, liberalizm - ideologie, które od dwustu co najmniej lat dosz y
do w adzy nie tylko w Europie, ale i w wi kszo ci pa stw wiata, s ideologiami istotnie
antyrodzinnymi. W komunizmie rodzina traktowana jest jako anachronizm charakterystyczny dla
ustroju kapitalistycznego, dlatego walka z kapitalizmem jest nade wszystko walk z rodzin .
Spo ecze stwo ma sta si jedn wielk rodzin , gdzie nie wiadomo, który m czyzna jest tatusiem, a
ka dy na pewno jest wujkiem. Wyrazem komunistycznego podej cia do rodziny by a architektura
blokowa. Mieszkania nie nadaj si do ulokowania w niej rodziny wielopokoleniowej, a nawet s
trudno ci, aby mog a w niej mieszka rodzina dwupokoleniowa, tworz c w asne gospodarstwo. Do lat
70. budowano w Moskwie mieszkania bez kuchni! By a jedna sto ówka na ca y blok. A wiemy, e
rodzin spaja ognisko domowe, czyli kuchnia, w której przygotowywane s posi ki i spo ywane
wspólnie przez wszystkich cz onków rodziny. Zlikwidowano kuchnie, a tak e normalne sto y, za
którymi mo na zasi . W miejsce sto ów pojawi y si tzw. awy, a wi c niskie stoliki, przy których
nie zje si obiadu, cho by dlatego, e ma o na nich miejsca a pochylaj c si ciskamy dek.
Fizycznie zacz to wymusza mod na posi ki poza domem. niadanie i obiad w szkole lub w
zak adzie pracy, kolacja w barze mlecznym.
Liberalizm atomizuje spo ecze stwo, kreuje styl ycia indywidualny. Dziadkowie mieszkaj w domu
starców, rodzice maj w asne mieszkania (i ewentualnie zmienili ju partnerów), a m odzi ludzie
bardzo szybko opuszczaj dom. W niektórych krajach zachodnich ju liceali ci mog otrzyma kredyt
mieszkaniowy i wyprowadzi si z domu. Wi zi mi dzypokoleniowe, a nawet wewn trz pokoleniowe
- 94 -
ulegaj erozji. Ka dy yje po swojemu, a przynajmniej tak mu si wydaje. Albowiem ponad g owami
pojedynczych osób lansowany jest gromadny model ycia przy u yciu mediów, edukacji i ca ej
socjotechniki. Wype niony stadion i supermarket obrazuj efekt socjotechnicznego sterowania
indywiduami, które wpadaj w masow pu apk . Ostatecznie wi c i komunizm, i liberalizm, stanowi
odmian socjalizmu, gdzie jednostka i rodzina roztapia si w masie.
A przecie tradycji polskiej obcy jest zarówno komunizm, jak i liberalizm, nasza tradycja to
rodzina wielodzietna i wielopokoleniowa, w której senior otaczany jest szacunkiem i w której ma on
do ko ca wiele zada do spe nienia. Dlatego rozumiej c zagro enia rodziny p yn ce z ideologii,
musimy przypomnie i na nowo odczyta rol seniora w polskiej rodzinie.
Senior jest ywym wiadkiem historii rodzinnej. W t histori nikt lepiej nie wprowadzi najm odszego
pokolenia ni babcia lub dziadek. Senior nie tylko zna histori rodziny, ale równie b c na emeryturze
mo e wi cej czasu po wi ci wnukom ni rodzice, którzy najcz ciej s zapracowani. Dziecko trzeba
jednak od pierwszych miesi cy przyzwyczaja do obecno ci dziadków, do szanowania ich i s uchania. [ Pobierz całość w formacie PDF ]