[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pod�żadnym�pozorem�jednak�nie�kupuj�niczego,�co�tylko�wpadnie�
dziecku�w�oczy.�To�poważny�błąd,�choć�oczywiście�niezwykle�trudno�
jest�odmówić�własnemu,�szczególnie�płaczącemu�dziecku.�
wiczenie�w�sklepie�z�zabawkami:�
Oglądajcie�razem�różne�zabawki,�porównujcie�je�ze�sobą,�
wybierajcie�największe�lub�najmniejsze,�zastanawiajcie�się,�które�są�
przeznaczone�dla�dziewczynek,�a�które�dla�chłopców,�które�są�dla�
najmniejszych�dzieci,�a�które�dla�największych.�Dziecko�musi�się�
oswoić�z�widokiem�dużej�ilości�zabawek,�musi�zdać�sobie�sprawę,�że�są�
to�tylko�kolejne�produkty.�Częste�odwiedzanie�regałów�z�zabawkami�
sprawi,�że�dziecko�nie�będzie�reagować�emocjonalnie�na�każdą�rzecz�w�
sklepie.�Zacznie�nawet�zauważać�pewne�zmiany�w�układzie�
przedmiotów,�zwracać�będzie�uwagę,�że�któraś�z�zabawek�zmieniła�
swoje�miejsce�od�ostatniej�wizyty.�Na�koniec�kup�dziecku�jakiś�
drobiazg�niejako� na�pocieszenie .�
Nie�kupuj�dziecku�niczego,�co�mu�się�nagle�zacznie�podobać.�
Wytłumacz,�że�nie�masz�teraz�pieniędzy�i�zaproponuj,�by�dziecko�samo�
zaczęło�zbierać�pieniążki�na�upragnioną�zabawkę.�Będzie�to�świetne�
ćwiczenie�cierpliwości,�wytrwałości�i�chęci�dążenia�do�celu.�Sprawisz�
dziecku�ogromną�radość,�gdy�po�kilku�tygodniach� odkładania �
pieniędzy�będzie�mogło� samo �kupić�sobie�upragnioną�rzecz.�Przy�
okazji�przekona�się,�czy�naprawdę�tak�bardzo�mu�zależy�na�tej�akurat�
zabawce.�
Spełnianie�chwilowych�zachcianek�dziecka�czyni�z�niego�
rozpieszczonego�hedonistę.�
www.e-bookowo.pl
M ł oda Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 66
Nie�odbieraj�dziecku�marzeń.�Gdy�będzie�miało�wszystko�od�
razu,�tak�samo�szybko�straci�zainteresowanie�danym�przedmiotem.�
�WSP�LNA�ZABAWA�
Oto�kilka�propozycji�wspólnych�zabaw:�
1. Zgadnij,�jakim�jestem�zwierzęciem?�
Na�zmianę�naśladujecie�ruchy�i�odgłosy�różnych�zwierząt,�
próbując�zgadnąć,�jak�się�nazywają.�
2. Karty�do�gry�w�Piotrusia�
Zabawa�dla�dzieci�od�lat�trzech,�pozwalająca�zająć�je�czymś�na�
dłużej�w�jednym�miejscu& �Talię�kart�do�Piotrusia�rozkładacie�na�stole�
lub�podłodze�obrazkami�do�dołu.�Odkrywacie�po�kolei�po�jednej�z�kart.�
Gdy�trafi�się�para�osoba�odsłaniająca�kartę�dostaje�jeden�punkt�i�tak�aż�
do�odsłonięcia�wszystkich�kart.�Zabawa�pomaga�w�rozwijaniu�
spostrzegawczości� �dziecko�musi�samo�odnalezć�wśród�innych�
pasującą�parę�kart.�Możecie�też�wymyśleć�jakiś�własny�radosny�okrzyk,�
gdy�uda�się�odnalezć�pasującą�do�siebie�parę�kart.�
3. Wymyślanie�bajek�
Na�podstawie�znanych�już�dziecku�bajek�tworzymy�własne.�
Zaczynać�można�na�przykład�tak:� Pewnego�dnia�Królewna�Znieżka�
spotkała�Shreka& �Dziecko�będzie�bardzo�rozbawione�nowymi�
możliwościami�narracyjnymi.�Bajki�uczą�dzieci�nowych�reguł�i�wzorów�
zachowań,�pozwalają�opanować�nieznaną�rzeczywistość,�uwalniają�od�
lęków,�a�poprzez�identyfikację�z�bohaterem�pomagają�pokonywać�
trudności.�W�przypadku�opowieści�na�temat�codziennych�problemów,�
www.e-bookowo.pl
M ł oda Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 67
pomagają�w�ich�rozwiązywaniu�i�uczą,�że�inni�mają�podobne�kłopoty.�
Zastanów�się,�jaki�problem�ma�Twoje�dziecko,�może�jest�to�korzystanie�
z�nocnika,�może�samotne�zasypianie�lub�nocne�moczenie.�Wymyślcie�
bohatera,�który�ma�podobny�problem.�Niech�będzie�sympatyczny,�by�
dziecko�mogło�się�z�nim�utożsamić.�A�potem�wspólnie�wymyślajcie�
rozwiązanie�jego�kłopotów.�
4. Szukanie�przedmiotów�w�jednym�określonym�
kolorze�
Dziecko�musi�znalezć�rzeczy,�które�mają�taki�sam�kolor,�np.�
poszukaj�czerwonych�przedmiotów.�
5. Szukanie�określonej�liczby�przedmiotów�
Zabawa�polega�na�szukaniu�przez�dziecko�w�otoczeniu�
określonej�ilości�podobnych�do�siebie�rzeczy,�np.�znajdz�trzy�kwiatki,�
poszukaj�dwóch�klocków,�znajdz�cztery�kamyki�itd.�
6. Wyobraz�sobie& �
Zabawa�ma�pomóc�dziecku�we�wczuwaniu�się�w�określone�
sytuacje.�Zaczynamy�mówić:� Wyobraz�sobie,�że�jesteś�teraz�nad�
morzem& ,�jedziesz�samochodem& ,�jesz�ogromnego�loda& �Jest�to�
zabawa�dla�starszych�dzieci,�rozwija�wyobraznię�i�pozwala�skupić�się�
na�myśleniu.�
7. Czytanie�
Wspólne�czytanie�książek�to�najbardziej�twórcza�forma�
spędzania�czasu.�Nie�tylko�rozwija�wyobraznię�dziecka,�ale�i�poszerza�
słownictwo.�Dziecko�uczy�się�sposobów�opisywania�świata�i�
rozwiązywania�problemów,�a�przed�wszystkim�jest�to�intymny�czas�
spędzony�razem.�
www.e-bookowo.pl
M ł o da Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 68
8. Słuchanie�
Na�czytanie�nie�zawsze�jest�czas.�Warto�zaopatrzyć�się�w�
słuchowiska�i�bajki�czytane�przez�aktorów.�Zamiast�wieczorynki,�
maluch�może�posłuchać�przed�snem�bajki.�Dobieraj�takie�utwory,�w�
których�nie�ma�przemocy,�by�dziecko�nie�bało�się,�szczególnie�przed�
snem.�Nawet�w�tradycyjnych�bajkach�odnalezć�można�motywy�
przemocy�(np.�w�Królewnie�Snieżce�zła�macocha�lubi�wykrzykiwać�
swoją�nienawiść�do�dziewczynki).�Wiele�bajek�można�kupić�na�płytach�
CD.�Trzyletnie�dziecko�będzie�potrafiło�samodzielnie�je�sobie�włączać.�
Możesz�też�zafundować�maluszkowi�własny�magnetofon�i�kilka�kaset,�
na�które�łatwo�nagrasz�jego�ulubione�bajki�i�wierszyki.�Niezastąpiona�
jest�tu�twórczość�Jana�Brzechwy�i�Juliana�Tuwima.�
9. Puzzle�
Układanie�różnego�typu�układanek�to�zabawa�nawet�dla�
rocznego�dziecka.�Oczywiście�wielkość�i�kształt�elementów�musi�być�
dopasowany�do�aktualnego�etapu�rozwoju.�Trzylatek�mimo�szczerych�
chęci�nie�poradzi�sobie�z�maleńkimi�puzzlami�liczącymi�1500�
elementów.�Wystarczy�mu�kilkanaście.�Układanki�rozwijają�
wyobraznię�i�zmysły� inżynierskie .�
10. Rysowanie�
Dzieci�w�każdym�wieku�uwielbiają�rysować.�Najmłodsze�mogą�
po�prostu�kolorować�papier�najlepiej�grubymi�kredkami�świecowymi.�
Starsze�mogą�rysować�kredkami�ołówkowymi,�a�nawet�pisakami,�pod�
warunkiem,�że�łatwo�je�sprać�z�ubrania�i�zmyć�z�rączek.�Trzylatek�
zachwyci�się�farbami�akwarelowymi.�Są�tanie�i�łatwo�się�zmywają.�
Zadbaj�tylko,�by�podczas�artystycznych�popisów�Twoje�dziecko�miało�
zabezpieczone�ubranie,�a�świeżo�pomalowana�ściana�była�poza�jego�
www.e-bookowo.pl
M ł oda Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 69
zasięgiem.�Możesz�założyć�dziecku�specjalny�fartuszek,�by�poczuło�się�
jak�mały�artysta.�Zadbaj�też�o�podkładkę�pod�papier,�na�którym�rysuje,�
by�oszczędzić�sobie�sprzątania.�
11. Ciepło� �zimno�
Zabawa�w� ciepło� �zimno �polegać�może�nie�tylko�na�
chowaniu�gdzieś�jakiegoś�przedmiotu�i�kierowaniu�dzieckiem�słowami:�
ciepło,�cieplej,�gorąco.�Można�także�pobawić�się�w�porównywanie�
przedmiotów�ciepłych�i�zimnych.�
12. Widno� �ciemno,�zabawa�w�cienie�
Do�zabawy�potrzebny�jest�ciemny�pokój�i�lampa.�Zabawa�
polega�na�pokazywaniu�różnic�między�ciemnymi�i�jasnymi�miejscami.�
Można�także�pobawić�się�w�pokazywanie�na�ścianach� zajączków .�
13. Zabawa�w�chowanego� [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl rafalstec.xlx.pl
Pod�żadnym�pozorem�jednak�nie�kupuj�niczego,�co�tylko�wpadnie�
dziecku�w�oczy.�To�poważny�błąd,�choć�oczywiście�niezwykle�trudno�
jest�odmówić�własnemu,�szczególnie�płaczącemu�dziecku.�
wiczenie�w�sklepie�z�zabawkami:�
Oglądajcie�razem�różne�zabawki,�porównujcie�je�ze�sobą,�
wybierajcie�największe�lub�najmniejsze,�zastanawiajcie�się,�które�są�
przeznaczone�dla�dziewczynek,�a�które�dla�chłopców,�które�są�dla�
najmniejszych�dzieci,�a�które�dla�największych.�Dziecko�musi�się�
oswoić�z�widokiem�dużej�ilości�zabawek,�musi�zdać�sobie�sprawę,�że�są�
to�tylko�kolejne�produkty.�Częste�odwiedzanie�regałów�z�zabawkami�
sprawi,�że�dziecko�nie�będzie�reagować�emocjonalnie�na�każdą�rzecz�w�
sklepie.�Zacznie�nawet�zauważać�pewne�zmiany�w�układzie�
przedmiotów,�zwracać�będzie�uwagę,�że�któraś�z�zabawek�zmieniła�
swoje�miejsce�od�ostatniej�wizyty.�Na�koniec�kup�dziecku�jakiś�
drobiazg�niejako� na�pocieszenie .�
Nie�kupuj�dziecku�niczego,�co�mu�się�nagle�zacznie�podobać.�
Wytłumacz,�że�nie�masz�teraz�pieniędzy�i�zaproponuj,�by�dziecko�samo�
zaczęło�zbierać�pieniążki�na�upragnioną�zabawkę.�Będzie�to�świetne�
ćwiczenie�cierpliwości,�wytrwałości�i�chęci�dążenia�do�celu.�Sprawisz�
dziecku�ogromną�radość,�gdy�po�kilku�tygodniach� odkładania �
pieniędzy�będzie�mogło� samo �kupić�sobie�upragnioną�rzecz.�Przy�
okazji�przekona�się,�czy�naprawdę�tak�bardzo�mu�zależy�na�tej�akurat�
zabawce.�
Spełnianie�chwilowych�zachcianek�dziecka�czyni�z�niego�
rozpieszczonego�hedonistę.�
www.e-bookowo.pl
M ł oda Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 66
Nie�odbieraj�dziecku�marzeń.�Gdy�będzie�miało�wszystko�od�
razu,�tak�samo�szybko�straci�zainteresowanie�danym�przedmiotem.�
�WSP�LNA�ZABAWA�
Oto�kilka�propozycji�wspólnych�zabaw:�
1. Zgadnij,�jakim�jestem�zwierzęciem?�
Na�zmianę�naśladujecie�ruchy�i�odgłosy�różnych�zwierząt,�
próbując�zgadnąć,�jak�się�nazywają.�
2. Karty�do�gry�w�Piotrusia�
Zabawa�dla�dzieci�od�lat�trzech,�pozwalająca�zająć�je�czymś�na�
dłużej�w�jednym�miejscu& �Talię�kart�do�Piotrusia�rozkładacie�na�stole�
lub�podłodze�obrazkami�do�dołu.�Odkrywacie�po�kolei�po�jednej�z�kart.�
Gdy�trafi�się�para�osoba�odsłaniająca�kartę�dostaje�jeden�punkt�i�tak�aż�
do�odsłonięcia�wszystkich�kart.�Zabawa�pomaga�w�rozwijaniu�
spostrzegawczości� �dziecko�musi�samo�odnalezć�wśród�innych�
pasującą�parę�kart.�Możecie�też�wymyśleć�jakiś�własny�radosny�okrzyk,�
gdy�uda�się�odnalezć�pasującą�do�siebie�parę�kart.�
3. Wymyślanie�bajek�
Na�podstawie�znanych�już�dziecku�bajek�tworzymy�własne.�
Zaczynać�można�na�przykład�tak:� Pewnego�dnia�Królewna�Znieżka�
spotkała�Shreka& �Dziecko�będzie�bardzo�rozbawione�nowymi�
możliwościami�narracyjnymi.�Bajki�uczą�dzieci�nowych�reguł�i�wzorów�
zachowań,�pozwalają�opanować�nieznaną�rzeczywistość,�uwalniają�od�
lęków,�a�poprzez�identyfikację�z�bohaterem�pomagają�pokonywać�
trudności.�W�przypadku�opowieści�na�temat�codziennych�problemów,�
www.e-bookowo.pl
M ł oda Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 67
pomagają�w�ich�rozwiązywaniu�i�uczą,�że�inni�mają�podobne�kłopoty.�
Zastanów�się,�jaki�problem�ma�Twoje�dziecko,�może�jest�to�korzystanie�
z�nocnika,�może�samotne�zasypianie�lub�nocne�moczenie.�Wymyślcie�
bohatera,�który�ma�podobny�problem.�Niech�będzie�sympatyczny,�by�
dziecko�mogło�się�z�nim�utożsamić.�A�potem�wspólnie�wymyślajcie�
rozwiązanie�jego�kłopotów.�
4. Szukanie�przedmiotów�w�jednym�określonym�
kolorze�
Dziecko�musi�znalezć�rzeczy,�które�mają�taki�sam�kolor,�np.�
poszukaj�czerwonych�przedmiotów.�
5. Szukanie�określonej�liczby�przedmiotów�
Zabawa�polega�na�szukaniu�przez�dziecko�w�otoczeniu�
określonej�ilości�podobnych�do�siebie�rzeczy,�np.�znajdz�trzy�kwiatki,�
poszukaj�dwóch�klocków,�znajdz�cztery�kamyki�itd.�
6. Wyobraz�sobie& �
Zabawa�ma�pomóc�dziecku�we�wczuwaniu�się�w�określone�
sytuacje.�Zaczynamy�mówić:� Wyobraz�sobie,�że�jesteś�teraz�nad�
morzem& ,�jedziesz�samochodem& ,�jesz�ogromnego�loda& �Jest�to�
zabawa�dla�starszych�dzieci,�rozwija�wyobraznię�i�pozwala�skupić�się�
na�myśleniu.�
7. Czytanie�
Wspólne�czytanie�książek�to�najbardziej�twórcza�forma�
spędzania�czasu.�Nie�tylko�rozwija�wyobraznię�dziecka,�ale�i�poszerza�
słownictwo.�Dziecko�uczy�się�sposobów�opisywania�świata�i�
rozwiązywania�problemów,�a�przed�wszystkim�jest�to�intymny�czas�
spędzony�razem.�
www.e-bookowo.pl
M ł o da Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 68
8. Słuchanie�
Na�czytanie�nie�zawsze�jest�czas.�Warto�zaopatrzyć�się�w�
słuchowiska�i�bajki�czytane�przez�aktorów.�Zamiast�wieczorynki,�
maluch�może�posłuchać�przed�snem�bajki.�Dobieraj�takie�utwory,�w�
których�nie�ma�przemocy,�by�dziecko�nie�bało�się,�szczególnie�przed�
snem.�Nawet�w�tradycyjnych�bajkach�odnalezć�można�motywy�
przemocy�(np.�w�Królewnie�Snieżce�zła�macocha�lubi�wykrzykiwać�
swoją�nienawiść�do�dziewczynki).�Wiele�bajek�można�kupić�na�płytach�
CD.�Trzyletnie�dziecko�będzie�potrafiło�samodzielnie�je�sobie�włączać.�
Możesz�też�zafundować�maluszkowi�własny�magnetofon�i�kilka�kaset,�
na�które�łatwo�nagrasz�jego�ulubione�bajki�i�wierszyki.�Niezastąpiona�
jest�tu�twórczość�Jana�Brzechwy�i�Juliana�Tuwima.�
9. Puzzle�
Układanie�różnego�typu�układanek�to�zabawa�nawet�dla�
rocznego�dziecka.�Oczywiście�wielkość�i�kształt�elementów�musi�być�
dopasowany�do�aktualnego�etapu�rozwoju.�Trzylatek�mimo�szczerych�
chęci�nie�poradzi�sobie�z�maleńkimi�puzzlami�liczącymi�1500�
elementów.�Wystarczy�mu�kilkanaście.�Układanki�rozwijają�
wyobraznię�i�zmysły� inżynierskie .�
10. Rysowanie�
Dzieci�w�każdym�wieku�uwielbiają�rysować.�Najmłodsze�mogą�
po�prostu�kolorować�papier�najlepiej�grubymi�kredkami�świecowymi.�
Starsze�mogą�rysować�kredkami�ołówkowymi,�a�nawet�pisakami,�pod�
warunkiem,�że�łatwo�je�sprać�z�ubrania�i�zmyć�z�rączek.�Trzylatek�
zachwyci�się�farbami�akwarelowymi.�Są�tanie�i�łatwo�się�zmywają.�
Zadbaj�tylko,�by�podczas�artystycznych�popisów�Twoje�dziecko�miało�
zabezpieczone�ubranie,�a�świeżo�pomalowana�ściana�była�poza�jego�
www.e-bookowo.pl
M ł oda Ma ma : Dz i e c ko i Ty St r ona | 69
zasięgiem.�Możesz�założyć�dziecku�specjalny�fartuszek,�by�poczuło�się�
jak�mały�artysta.�Zadbaj�też�o�podkładkę�pod�papier,�na�którym�rysuje,�
by�oszczędzić�sobie�sprzątania.�
11. Ciepło� �zimno�
Zabawa�w� ciepło� �zimno �polegać�może�nie�tylko�na�
chowaniu�gdzieś�jakiegoś�przedmiotu�i�kierowaniu�dzieckiem�słowami:�
ciepło,�cieplej,�gorąco.�Można�także�pobawić�się�w�porównywanie�
przedmiotów�ciepłych�i�zimnych.�
12. Widno� �ciemno,�zabawa�w�cienie�
Do�zabawy�potrzebny�jest�ciemny�pokój�i�lampa.�Zabawa�
polega�na�pokazywaniu�różnic�między�ciemnymi�i�jasnymi�miejscami.�
Można�także�pobawić�się�w�pokazywanie�na�ścianach� zajączków .�
13. Zabawa�w�chowanego� [ Pobierz całość w formacie PDF ]